KEHIDUPAN berkeluarga yang aman damai adalah impian setiap daripada
kita. Tidak yang
berkahwin mengharapkan mahligai yang dibina berakhir
dengan perceraian. Untuk menjadi keluarga contoh, tentunya keluarga itu
mempunyai ciri-ciri mawadah dan rahmah serta masyarakat keliling
memandang mereka dengan rasa hormat dan penuh kasih sayang.
Bukan mudah menjadikan keluarga kita keluarga mithali, namun semua
orang mesti berniat agar pernikahan yang dimeterai itu akan melahirkan
keluarga mithali.
Kita selalu mengambil kisah keluarga Rasulullah SAW sebagai contoh
terbaik. Kita ketahui dalam kehidupan berumah tangga, isteri-isteri Nabi
SAW juga cemburu mencemburui di antara satu sama lain kerana itulah
fitrah wanita, Namun kerana baginda seorang yang adil, maka Rasulullah
SAW tidak memberi ruang kepada mereka untuk bergaduh.
Adil dalam pengamalan poligami ialah adil dalam penggiliran. Itu
bermakna jika ada empat isteri maka satu hari untuk setiap seorang
isteri dan hari kelima kembali giliran kepada isteri pertama.
Semasa
baginda sakit, isteri yang menerima giliran memanggil orang untuk
menghantar Rasulullah ke rumah isteri yang selepasnya, kerana dia tidak
mahu baginda menjadi suami yang tidak adil serta tidak mahu menjadi
isteri yang mengambil hak isteri lain. Harmoninya rumah tangga baginda.
Di dunia Islam hari ini, umumnya dan Malaysia khasnya, keharmonian
rumah tangga mula tercalar apabila suami menyatakan niat untuk
berpoligami. Baharu luahan sahaja, sudah dibantah. Ini menyebabkan ramai
suami mencari jalan pintas dengan berkahwin secara senyap-senyap di
negara jiran atau melalui sindiket.
Saya perlu jelaskan kepada semua bahawa di Malaysia, jika seorang
lelaki Islam telah berkahwin dan dia berhasrat untuk berkahwin lagi,
maka menurut Enakmen Undang-undang Keluarga Islam yang ada di negara
ini, suami tersebut perlu membuat permohonan untuk berpoligami kepada
mahkamah syariah.
Memanggil isteri
Mahkamah akan memanggil isteri atau isteri-isteri yang sedia ada
untuk ditanya pandangan mereka. Mahkamah juga akan memanggil bakal
isteri dan walinya. Kebiasaannya, kebanyakan isteri yang dipanggil
membantah permohonan atau menolaknya atas alasan suami tidak
berkemampuan daripada segi kewangan dan fizikal.
Dalam kebanyakan kes memang suami tidak mampu terutama daripada segi
kewangan. Tetapi nafsu mengatasi segalanya. Hasrat berpoligami tetap
ingin diteruskan dan jika berlaku keterlanjuran atau maksiat, isteri
akan dipersalahkan. Hal ini menyebabkan isteri dalam situasi serba
salah.
Secara fitrahnya, tiada isteri mahu atau suka dimadukan. Namun itu
bukanlah perkara sebenar isteri enggan memberi persetujuan. Perkara
utama yang merunsingkan isteri ialah isu nafkah. Sebelum berkahwin
baharu pun, kewangan rumah tangga dibantu isteri atau dipikul
bulat-bulat oleh isteri, inikan pula jika beristeri lagi. Maka sudah
tentulah isteri pertama dan anak-anak terabai. Ini adalah cerita benar
dan satu realiti.
Jadi daripada sebuah rumah tangga yang dibina hasil cinta bersama dan
hidup aman damai walaupun isteri terpaksa berkorban dengan bekerja dan
tidak mengambil pembantu rumah, akhirnya menjadi sebuah neraka dunia.
Isteri merasa dia dipergunakan. Ada atau tidak ada suami tiada bezanya,
kerana yang mengeluarkan perbelanjaan rumah adalah si isteri.
Maka tidak hairanlah, apabila suami hendak berpoligami, isteri mula
mengungkit cerita lama. Ia kerana hatinya sudah terluka, badannya penat,
tambah pula suami tidak lagi menghargainya. Dalam kepedihan dan sakit
hati itu, maka banyaklah kata-kata tidak manis dikeluarkan.
Anak-anak pula menjadi mangsa utama kerana mereka akan terperangkap,
tidak tahu siapa yang salah, siapa yang benar. Mereka tidak pasti kepada
siapa mereka patut terus bergantung, sedangkan kedua-dua ibu bapa
mereka asyik bercakaran semata-mata kerana hal poligami. Maka akan
hilanglah segala kebahagiaan rumah tangga, rasa kasih sayang, hormat
menghormati dan kebertanggungjawaban dalam keluarga tersebut. Ini adalah
salah satu keluarga yang berisiko tinggi.
Calon menantu
Di pihak isteri kedua pula, bagaimanakah dapat dibina sebuah keluarga
mithali sedangkan status perkahwinan anda sangat kontroversi dan
meragukan. Kebiasaannya, jika isteri atau isteri-isteri yang sedia ada
tidak bersetuju, makan pasangan tiada pilihan lain, selain bernikah di
negara jiran. Selain itu, keluarga bakal isteri juga tidak merestui
pernikahan tersebut kerana calon menantu adalah suami orang.
Ia satu stigma dan di Malaysia, perkahwinan kedua biasanya dibina
dengan merobohkan sebuah keluarga bahagia yang telah terbina. Bakal
isteri kedua perlu tahu bahawa kebahagiaan yang ingin dinikmati daripada
perkahwinannya adalah atas titisan air mata kesedihan seorang wanita
yang dipanggil isteri pertama. Ia juga merobek hati anak-anak yang
merasa mereka tidak lagi berayah" kerana ayah akan melebihkan masa
dengan anak-anaknya yang lain.
Memahami situasi dan emosi ini amat penting kerana ia berkait dengan
konsep keluarga mithali. Bagi seorang suami, bagaimanakah mungkin boleh
ia membina sebuah keluarga mithali apabila keluarganya menjadi porak
peranda? Tiada poligami yang dilaksanakan tanpa dengan senyuman isteri
kerana fitrah wanita, hatinya telah dirobek dan dilukai apabila suami
mengambil wanita lain sebagai isteri. Isteri merasa kecil hati, selalu
syak wasangka dan merasakan dirinya tidak dihargai.
Home »
Bicara Islam
» Poligami lahirkan keluarga mithali?
Poligami lahirkan keluarga mithali?
Written By zabidi on Wednesday, 11 June 2014 | 06:51
Labels:
Bicara Islam
0 comments:
Speak up your mind
Tell us what you're thinking... !