Artikel Terkini :
.
Home » » Muslim hakiki tidak zalim

Muslim hakiki tidak zalim

Written By zabidi on Tuesday 14 October 2014 | 07:50

Oleh USTAZ ZAINUDIN HASHIM 


ZALIM adalah satu sifat negatif yang amat dibenci di sisi Allah SWT. Akibat daripada berlaku zalim ini akan menyebabkan pelakunya terdedah kepada ancaman Allah untuk dimasukkan dalam neraka- Nya. Apa pun zalim menurut Islam diambil daripada perkataan Arab iaitu meletakkan sesuatu perkara bukan pada tempatnya. Orang yang berbuat zalim disebut zalimin. Lawan kata zalim adalah adil.

Sebenarnya seseorang Muslim yang baik adalah mereka yang sedar akan kezaliman diri sendiri dan tidak lalai untuk memohon keampunan kepada Allah SWT secara berterusan agar Dia mengampuninya. Dia juga tidak melemparkan tuduhan kepada orang lain. Inilah akhlak yang sebenarnya telah menjadi doa bagi setiap orang Islam sejak dahulu hingga sekarang. Pada pandangan Islam, sesuatu perbuatan yang dikatakan zalim itu ialah tindakan yang melampaui batasan agama Islam sendiri. Misalnya, jika tindakan seseorang itu melampaui batasan akidah dan peraturan kehidupan yang ditetapkan, maka tindakan itu dianggap zalim yang dituntut untuk bertaubat bagi membersihkan diri daripada kesalahan atau dosa.

ZALIM MENURUT AL-QURAN DAN HADIS

Al-Quran 

Di dalam al-Quran, zalim terbahagi kepada beberapa maksud, antaranya dalam beberapa surah seperti berikut:

1. Al Baqarah 165 dan Huud 101, zalim diertikan sebagai orang-orang yang menyembah selain Allah.
2. Al Maa-idah 47, zalim disebut sebagai menuruti hawa nafsu dan merugikan orang lain.

3. Al Kahfi 35, zalim pada ayat ini menunjukkan satu sifat angkuh dan perbuatan yang membawa kepada kekafiran.

4. Al-Anbiyaa’ 13, orang yang zalim itu di waktu merasakan azab Allah melarikan diri, lalu orangorang yang beriman mengatakan kepada mereka dengan secara sindiran agar mereka tetap di tempat semula dengan menikmati kelazatan-kelazatan hidup sebagaimana biasa untuk menjawab pertanyaan-pertanyaan yang akan dihadapkan kepada mereka.

5. Al ‘Ankabuut 46, yang dimaksud dengan orang-orang yang zalim pada ayat ini adalah orang-orang yang setelah diberikan kepadanya keteranganketerangan dan penjelasanpenjelasan dengan cara yang paling baik, mereka tetap membantah dan membangkang dan tetap menyatakan permusuhan.

Hadis

Dalam hadis sohih yang diriwayatkan oleh Ibnu Sirin, Muhammad pernah mengatakan bahawa, “Di antara bentuk kezaliman seseorang terhadap saudaranya adalah apabila ia menyebutkan keburukan yang dia ketahui daripada saudaranya dan menyembunyikan kebaikankebaikannya.”

Dari kisah Abu Dzar Al-Ghifari dari Rasulullah sebagaimana baginda mendapat wahyu daripada Allah bahawa Allah berfirman yang bermaksud: “Wahai hamba- Ku! Sesungguhya Aku telah mengharamkan kezaliman atas diri-Ku dan Aku telah menetapkan haramnya (kezaliman itu) di antara kamu, maka janganlah kamu saling berlaku zalim.”

Dalam hadis lain Nabi Muhammad s.a.w. bersabda maksudnya: “Takutlah kamu akan kezaliman kerana ia adalah kegelapan pada hari kiamat.”

BENTUK-BENTUK ZALIM YANG MESTI DIJAUHI

Perkara yang boleh menyelamatkan umat Islam daripada terjerumus dalam api neraka ialah apabila mereka bertindak melakukan perbuatan zalim dalam bentuk-bentuk berikut:

Zalim terhadap Allah SWT

Perkara yang boleh dikategorikan sebagai berlaku zalim terhadap Allah SWT selaku Pencipta ialah menyembah selain daripadanya seperti yang tersebut dalam ayat 165 surah al- Baqarah maksudnya: “(Walaupun demikian), ada juga di antara manusia yang mengambil selain daripada Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah.

dan kalaulah orang-orang yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat kelak, bahawa sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah, dan bahawa sesungguhnya Allah Maha berat azab seksa-Nya, (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu).”

Begitu juga pemerintah Islam yang diberi kuasa untuk memerintah negara dengan undang-undang Islam, sedangkan tidak ada yang menghalang untuk berbuat demikian, mereka ini disifatkan Allah sebagai golongan yang zalim seperti yang terdapat dalam ayat 45 surah al-Maidah maksudnya: “Sesiapa yang tidak menjalankan hukum/ peraturan/ undang-undang yang telah ditetapkan Allah, maka mereka tergolong dari kalangan orangorang yang zalim.”

Mereka dikatakan zalim kerana tidak menunaikan hak Allah yang telah dipertanggungjawabkan ke atas manusia yang bergelar Muslim, sedangkan Allah sekalikali tidak pernah memungkiri atau mengabaikan hak hamba- Nya yang mesti Dia tunaikan sebagai tanggungjawab yang wajib ke atas-Nya.

Zalim terhadap Rasulullah s.a.w.

Zalim terhadap Rasulullah s.a.w merupakan bentuk zalim kedua yang perlu diberi perhatian oleh segenap umat Islam, ia termasuk dengan tidak menguasai hadishadis baginda, sama ada dengan menghafalnya, mendiskusikannya, atau tidak memiliki kitab-kitab hadis di rumah, begitu juga tidak mengambil ajaran baginda sebagai cara terbaik untuk menjadi Muslim dalam erti kata sebenar.

Kealpaan Muslim untuk tidak berselawat ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w. juga dianggap sebagai berlaku zalim, ini kerana setiap aktiviti baginda s.a.w. tidak lekang daripada mengingati umatnya dalam banyak hal, baginda sentiasa menyebut umatku… umatku… umatku… ini termasuk dalam bab kewajipan solat fardu lima waktu yang pada asalnya berjumlah 50 waktu, baginda terpaksa turun naik bertemu Allah agar Dia mengurangkan jumlahnya hingga menjadi lima, itu pun ramai yang tidak menunaikannya.

Perkara yang dianggap zalim terhadap baginda Rasulullah s.a.w. ialah dengan menghina atau memandang sinis terhadap sunnah-sunnah baginda, memperlekehkannya hingga ke tahap mentertawakannya di hadapan khalayak ramai seperti mengatakan bahawa baginda berkahwin dengan seorang wanita tua nak mampus, atau mendiamkan diri dengan tidak mencegahnya juga boleh dianggap zalim, maka beringatlah bahawa satu-satu manusia yang boleh memberi syafaat pada hari kiamat ialah Muhammad bin Abdullah.

Zalim terhadap kedua-dua ibu bapa

Zalim terhadap keduanya ialah dengan mengherdik mereka, meninggikan suara, menghina, memalukan mereka di hadapan orang ramai, atau dengan erti kata lain melakukan penderhakaan terhadap mereka. Berlaku angkuh dengan tidak mengaku mereka sebagai ibu bapa kandung kerana malu terhadap orang lain, apatah lagi ibu bapa yang miskin, melarat, sedangkan mereka selalu berdoa atas kejayaan anak-anak dalam hidup di dunia dan akhirat.

Zalim terhadap isteri dan anak-anak

Mungkin ramai tidak perasan berhubung aspek muamalah berumah tangga yang melibatkan anggota keluarga terdekat khususnya isteri dan anak-anak.

Ini kerana ramai para suami menghabiskan masa di kedai-kedai kopi dengan duduk bersembang serta bermain dam atau catur.

Sedangkan tanggungjawab para suami di rumah terlalu banyak, antaranya memantau pembelajaran anak dengan membuat kerja-kerja sekolah di rumah, memastikan anak-anak dapat pendidikan agama dengan mempelajari pengajian al-Quran, atau memastikan barangan keperluan dapur mencukupi stoknya, tetapi terkadang-kadang para suami tidak sedar seolaholah terlepas pandang dalam hal tersebut.

Mereka sebenarnya diperlukan di rumah setelah selesai menunaikan solat Maghrib dan Isyak juga mendengar kuliah, tetapi selepas itu ramai yang mencari kawan-kawan sekepala untuk menghabiskan waktu yang sepatutnya boleh digunakan dengan membaca bahan-bahan bacaan ilmiah yang boleh meningkatkan jati diri mereka.

Zalim terhadap agama

Aspek ini juga dianggap penting kerana ramai di kalangan umat Islam tidak melihat bahawa memperkasa diri dengan aspek agama adalah cara untuk menjadi pengamal Islam yang baik, di waktu ramai di kalangan mereka tidak menguasai aspek keagamaan termasuk masih tidak mampu untuk menjadi imam solat fardu, mengumandangkan azan, masih tidak mampu menghafal Yasin walaupun sudah menjangkau lebih 500 kali membacanya, masih tidak mampu memimpin majlis-majlis doa selamat dan sebagainya.

Ini termasuk tidak menguasai ilmu tajwid, fiqh, sirah, akidah, hadis, tafsir dan banyak lagi yang disifatkan oleh sarjana Islam sebagai ‘ilmu-ilmu alat’ yang mampu menyelesaikan banyak perkara.

Ini berlaku kerana masih belum ada kesedaran terhadap agama, ada pula yang memberi gambaran salah tentang Islam kepada anak-anak mereka, tidak kurang juga yang membelakangkan agama kerana menganggap ia tidak mampu memimpin manusia mencapai kejayaan duniawi. Inilah golongan yang zalim terhadap agama mereka sendiri.

Sebenarnya untuk mendiskusikan perkara ini tidak cukup dalam ruangan yang terbatas ini, ia sekadar membuka jalan kepada umat Islam untuk berfikir dalam banyak perkara lain yang boleh dikategorikan sebagai berlaku zalim. Apa yang diharapkan mudah-mudahan ia mampu membuka minda untuk mencari keredaan Allah SWT.


Share this article :

0 comments:

Speak up your mind

Tell us what you're thinking... !

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Persatuan Bekas Pelajar Al - Tahzib - All Rights Reserved
PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP PERSATUAN BEKAS PELAJAR AL-TAHZIB